Skitorientering?

Den här bilden visar ungefär vad det här inlägget kommer att handla om.

Mycket riktigt: jag har åkt vilse igen. Denna gång under utövandet av min nya hobby: längdskidor! Och jag som tyckte att jag hade förberett mig så noga... redan dagen innan hade jag tagit bilen till Bergeforsens skidstadion några kilometer hemifrån, för att förvissa mig om att den 1) existerade överhuvudtaget 2) hade en respektabel parkering och 3) kunde erbjuda välpreparerade skidspår.

Efter att ha konstaterat att den uppfyllde alla tre villkor, var det så idag dags att åka dit och prova spåren. Jag letade en minut, innan den mycket uppskattade skylten "START" och den pedagogiska - och minst lika uppskattade - skylten "ÅKRIKTNING -->" uppenbarade sig. Så jag började staka iväg - och var tillbaka på samma ställe en minut senare. Tydligen hade jag åkt start- och målrakan fram och tillbaka.

Lyckligtvis fanns där hjälp i form av en ung, ganska storväxt man med snor hängande från näsan. Snoret ingav förtroende: han MÅSTE vara en duktig skidåkare, tänkte jag.

- Ursäkta, men finns det några bra spår här omkring om man vill köra ungefär en halvmil? undrade jag.

- Ja, du har ett jättefint spår här till höger. Det är ungefär en halvmil, berättade han.

Jag tackade för hjälpen och stakade (eller stapplade?) iväg i den riktning som den unge mannen angivit. Jag åkte och åkte och åkte. Så småningom började jag undra om jag inte skulle vara tillbaka på stadion snart - för nog hade jag väl åkt en halvmil alla gånger? Då såg jag äntligen bebyggelse. Och en skylt: "MEDELPAD CLASSIC SKI - EDSÅKER". Väl medveten om att det är mer än en mil mellan Edsåker och Bergeforsen stod jag för ett ögonblick förstummad. Vad i hela friden gick snett?

Innan jag fått fram något tillfredsställande svar dök en vit skåpbil upp. Passande nog var bokstäverna i registreringsnumret DNF (vilket står för Did Not Finish i skidsammanhang). I bilen satt två unga herrar.

- Ursäkta, ska ni möjligen mot Bergeforsen? frågade jag.

- Typ. Vi ska till Sundsvall. Har du skadat dig? frågade en av dem.

- Nä, men jag har nog åkt lite vilse...

- HAAAAAAAAAAAA-HAAAAAAAAAAA-HAAAAAAAAHAHAHAHAHAHAHA!!!!! sa då den andre.

Trevligt att han är så glad, tänkte jag, varpå jag glatt lastade in skidorna i bagaget på minibussen och satte mig. De skjutsade mig hela vägen fram till skidstadion, och allt slutade lyckligt den här gången. Jag blev 15 kilometer skidåkning rikare, och de blev en bra historia rikare.

Slutet gott, allting gott!

Sa jag förresten att jag tänkte börja med skidorientering? Jag tror att jag har talang för det... även om blogg.se:s stavningskontroll vill få det till skitorientering. Det kanske är ett omen?

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Sv: Måhända, men du jobbar 5 dagar och de bara två = du är bäst häst! PUSS!

2011-01-31 @ 16:45:05
URL: http://rebeccasdagar.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hahaha nu gav du mig ett gott skratt! Jag kom av en slump in på din blogg och din fina teckning fångade upp mig och jag fastnade i texten. Tänkte att "med den rubriken och den ritningen måste det här sluta roligt!" =) Bra berättarförmåga med, jag kan verkligen se senariot framför mig!



Tack!

2011-03-07 @ 01:08:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0